Prispengar på ponny?

 
Stämman gick på Dalarnas förslag att inte införa ponnyprispengar igen. Styrelsens förslag att ponnyprispengar skulle införas på vissa nivåer röstade därmed ner, liksom förslagen från Ljungby RK som ställde sig bakom Grevagårdens förslag om att låta anmälare över 15 få prispengarna.

Dalarnas Ridsportförbund menar att barn och pengar är märklig kombination. Vi har fått bort pengarna en gång och Dalarna vill ha bort dem för gott. Vill man göra det billigare och tillgängligare att tävla är det en administrativ fråga tyckte Dalarna och  yrkade  avslag för motionen.

Skånes Ridsportförbund och Sverker Torstensson yrkade också avslag och tyckte vi ska behålla nuvarande system. Diskussionernas vågor har gått höga i Skåne men man har  kommit fram till att det nuvarande systemet funkar utmärkt.

(utdrag ur SRF atrikel)



Prispengar på ponny eller inte är ett väldigt intressant område att diskutera enligt mig då jag själv har tävlat ponny och nyligen gått över till storhäst. Först och främst förstår jag inte riktigt varför man tog bort prispengarna på ponny?.
Allt jag läser är att förbundet inte tycker pengar och barn går ihop. Så då borde inte jag heller vinna pengar när jag tävlar storhäst? Jag menar jag är ju lika mycket "barn" när jag är 16 och tävlar storhäst mot om jag är 16 och tävlar ponny, varför kan då jag vinna en 1.10 och få 600kr mot om jag vinner en 1m på ponny och får en grimma och en borste eller liknande?.

Sen blir kostnaderna ungefär den samma om du åker på ett ponny meeting mot om du åker på ett för storhäst. Skillnaden är att den som placerar sig i ett par klasser på storhäst kan ha möjlighet att finansiera någon startavgift och ev ha möjlighet att åka på ännu ett meeting medan en ponnyryttare kanske kommer hem med något extra täcke och borste men utan möjlighet att kunna åka på flera tävlingar då familjen inte riktigt har råd.
Man pratar om att barn bara ska tävla för att ha kul, men sanningen är den att många ryttare tävlar och tränar för att nå målet att bli bäst. Det kommer man aldrig komma undan oavsett om du tar bort prispengar eller inte, man ser ryttare gå in med total fokus och bara gå in i sig själv och göra det bästa av situationen och försöka vinna, kanske inte klassen men över sig själv och sina egna mål för att utvecklas.

Helt ärligt så skämms jag lite över dalarnas ridsportförbund i den artikeln och åt den sidan de valde. Här uppe där många ponny ryttare drabbas hårt av den regeln då vi inte är ekonomiskt oberoende, många är "vanliga medelsvensson" med barn som har stora mål, föräldrar med vanliga jobb och utan möjlighet att ha 5-6 hästar åt sina barn så att de kan utvecklas i rask takt. Det är de människor som enligt mig blir drabbade hårdast, de "vanliga" med halvtaskig ekonomi men med barn med stora drömmar. Ska man inte från ridsportförbundet sida stötta dessa barn och ge dem all möjlighet att försöka nå sina mål. Man pratar om attt det bara är några hundralappar, visst men de få hundralapparna ett barn vinner kan hjälpa till att finansiera bensin eller
en till tävling.

Jag menar bara att ryttare oavsätt ålder, ponny eller storhäst borde få samma möjligheter att tävla om, det är ändå en tävling och varför tävla om du inte har någonting att sträva mot. En hundring kan du köpa vad du vill för som du behöver, en borste har ju de flesta eller hur?.



Kommentarer
Postat av: Sanna

Gud vad jag hör din röst när jag läser detta! haha. BRA SKRIVET! Det där kan du och min pappa kanske diskutera om ;)

2010-07-08 @ 23:09:56
URL: http://sannascloset.blogg.se/
Postat av: Mamman

Googlade mig in på din sida av en slump. Håller med, riktigt bra skrivet! Jag är en ensamstående studerande mamma med två hästtokiga barn. Tävlade ponny upp i Msv när jag var "ung" och nu är det mina barns tur :). Min 7 åring är i full gång med sin första tävlingssäsong och det är precis så som du skriver, de där hundralapparna betyder SÅ mycket! Vi har två ponnier och jag sliter som ett djur för att få det och gå ihop, för att drömmar ska få förverkligas. Nu är det inte säkert att de som behöver pengarna bäst vinner, men chansen finns ju i af och kunde vara en kul överraskning. Jag har svårt och tänka mig att någon förälder skulle hetsa sina barn eller sätta press på dem pga. en hundralapp eller två. På min tid var det prispengar även för ponny, och precis som du skriver kunde de vara avgörande.

2011-05-24 @ 13:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0