Mer stöd


Tänkte berätta om ett tips som Louise gav mig på förra träningen.

Jag har haft problem länge med att hasse inte har tagit stöd i bettet och gått bakom lodplan. Jag har testat många olika varianter, jag har ett rakt äppelbett med fasta ringar och en remont grimma, vilket är det snällaste du kan ha . Jag tränar dagligen ökningar och minskningar, längre tyglar, kortare tyglar,men inte ens det hälpte. Detta är ändåbara ett par saker jag har provat.

Allting släppte dock när Louise gav mig tipset att sätta en aachen rem över nosryggen, genom bett ringarna och övanför remont grimman. Jag skulle spänna så löst jag tyckte själv. Det här visade sig vara lösningen på problemet för mig och jag kunde sakta men säkert sätta den lösare och lösare, idag rider jag iprincip aldrig med remmen utan det funkar jätte bra utan.

Så här fungerar det: Ju mer du spänner desto mindre tar det i bettet och ju mindre du spänner desto mer tar det i bettet och munnen. Det blir som ett kombinerat hackamor och bett. Börja att sätta så löst du vill, sen är det bara att prova sig fram. Tar inte hästen stöd så spänner du kanske ett hål hårdare och blir hästen för stark så spänner du bara upp remmen.

Det är för de hästar som är väldigt kännsliga i munnen och om du redan använder det mildaste du kan Och prata självklart med din tränare innan du provar detta :)


aachen remmen ska sitta lite längre ner. Som på bilden under ungefär :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0