Obligatorisk väst?




Från 1 januari 2008 blev det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på hopptävling. Kraven på västen är att den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 var västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk betäckning är GSTUV. Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatorisk.


Jag måste först och främst fråga varför? Varför ska man tvinga en ryttare att ha väst på sig?. Jag förstår absolut att det är en enormt stor risk man tar genom att rida/tävla utan men är inte det någonting som varje enskild person ska få bestämma själv, eller helt enkelt låta föräldrarna bestämma. Det är ju ändå dem som är ansvariga tills deras barn är 18år.
Man ska tvinga tävlingsryttare att ha väst på sig men ändå FÅR inte dressyr ryttare som är över 18 och tävlar på en viss nivå ha hjälm på sig inne på banan, för att det ska vara snyggt och stilrent. Är inte det lite motsägelsefullt att man inom hoppningen ska vara så sjukt försiktig, men inom dressyren så är det bara hur ekipaget ser ut? Jag menar håller ni inte med om att det är lite konstigt resonerat?. Lika så man ska tvinga personer att använda väst för säkerhetens skull men ändå ser man på världscup tävlingarna på tv så finns det nästan ingen ryttare som rider fram med hjälm, är inte det konstigt?.
Är det inte lika konstigt att man inte ser någon toppryttare rida med väst? Hur kan det komma sig? Kanske tycker dem att det hämmar ridningen och att det är klumpigt. Det ska jag låta vara osagt men det skulle vara kul att veta andledningen till att ingen toppryttare som inte måste tävlar med väst.

Racesafe, riderscompany eller danriders. Det spelar ingen roll vilken väst det är. Jag anser att det är klumpigt och hämmar min ridning, jag har provat att vänja mig vid den genom att dagligen i flera månaders tid rida med västen, men inte blev den nå mer behaglig för det.
Jag accepterar självklart alla som rider med väst för att dem själv vill det, och jag tycker absolut att de ska fortsätta. Men varför ska man tvinga dem som inte vill eller tycker det hämmar ridningen? Jag anser att det är upp till var och en att bestämma det och inte dra alla över en kam som ridsportförbundet nu har gjort. Jag kan även acceptera att man måste ha väst när man tävlar ponny, speciellt små små barn som precis har börjat tävla. Men på storhäst tycker iallafall jag att man borde ha kommit iallafall så pass långt i sin utbildning att man ska få avgöra själv.

Nej ta bort tvånget, se till att först och främst tillverka västar som är mycket mer smidiga och lätt att använda. För jag tror att nu när det har blivit ett tvång så vill ryttare använda väst mycket mindre och jag kan nästan garantera att såfort man inte längre behöver använda den så kommer man kasta bort den. Utan låt dem som vill använda väst göra det, men acceptera även dem som inte vill det. Så tror jag att ni i slutändan kommer få fler ryttare som självmant kommer använda väst och som kanske sedan behåller västen på i högre klasser.
Men ni måste först och främt fråga er själva vad ni vill uppnå med det här, för jag tror att med tvång kommer ni ingen vart och  som jag skrev ovan, ta först och främst fram västar som ryttare vill använda, västar för alla kroppsbygnader som är mjuka och smidiga, sen kan vi börja prata om att använda väst självmant.

Vad tycker ni? Komentera eller skriv ett inlägg på era bloggar om vad ni anser om obligatorisk väst så kanske vi kan börja påverka ridsportförbundet att lyssna mer på oss tävlingsryttare.


Kommentarer
Postat av: ebba

sv: ahaa! då fattar jag ^^



jag tycker det är upp till var och en, hemma rider jag aldrig med väst, bara på hoppträningar och tävlingar dårå.. Och visst det är bra säkerhet o blablabla men man kan väl ändå få bestämma själv!

2010-03-16 @ 10:12:47
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Jag är nog en av dom få som tycker det här är en jättebra regel.. :p



sv; Ja dom är skitnsygga :D

2010-03-16 @ 16:15:53
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Ja jättehärligt :D Längtar grymt mycket till det blir sommar :D Eller åtminstone riktig vår!

2010-03-16 @ 16:16:30
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Matilda

Sv: Jag har lagt upp din länk nu! :P

2010-03-16 @ 16:26:37
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Linnéa

jag tycker att regeln om säkerhetsväst är bra! förhindrar många olyckor, jag kommer nog att fortsätta med väst även om jag inte längre behöver det nästa år :P :)

2010-03-16 @ 17:00:39
URL: http://hamiltonhrimnir.blogg.se/
Postat av: ebba

sv: jaa! tycker det är lite dåligt att man måste ha det på sig hela tiden när m,an sitter till häst på tävlingsplatsen oxå.. :s

2010-03-16 @ 18:50:13
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Freddi

Jag tycker att det ska vara väst på vid hoppning ;) En dressyrhäst är lika laddad, men på ett helt annat sätt. Man kan aldrig krascha i ett hinder på en dressyrtävling liksom, MEN du har rätt i att hästen kan tappa fotfästet och gå omkull.



svårt detta alltså, men tycker inte man ska ta bort väst-tvånget i hoppning! I hoppning så känner jag mig inte minsta besvärad utav min ridväst nämligen^^ <3

2010-03-16 @ 22:30:06
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: N

Sv: Det är inte min häst, men ja red den me dyon när ja va där å ja tycker att det va skitbra. Snyggt framförallt, å bra desginad. Hlet klart värt pengarna.

Min kompis har difference oxå, å även det är väldigt snyggt å praktiskt :) Men det vanliga är bättre enligt mig :)

2010-03-17 @ 07:47:52
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Sanna

sv: tack du är bäst! jag mår bra nu..

kan nog komma till orsa på fredag, menar du till klubben då eller?:) <333

2010-03-17 @ 11:57:33
URL: http://silversanna.blogg.se/
Postat av: Sanna

sv: :):) men jag går vell i skolan då? <3

2010-03-17 @ 15:21:29
URL: http://silversanna.blogg.se/
Postat av: ebba

sv yeees :) btw har din västs dragkedja spruckit nån gångf? :s

2010-03-17 @ 17:34:12
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Janni

Klart man ska ha väst Marre! :D<3

2010-03-20 @ 12:02:57
URL: http://jfrolund.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jättebra tycker jag! Klart att man ska bära väst! :)

2010-03-21 @ 00:15:21
URL: http://johannavangen.blogg.se/
Postat av: Elsa

Jo, du skrev "Men på storhäst tycker iallafall jag att man borde ha kommit iallafall så pass långt i sin utbildning att man ska få avgöra själv."

Det är ju inte alla som rider ponny tills dem "kan allt" och sen hoppar upp till stor häst? Men om dem sätter upp den "regeln" då, o så kommer det in en låång 12 åing på en storhäst och ska tävla för första/andra gången, då ska alltså man anta att hon har kommit långt i sin utbildning, för titta, hon rider STOR HÄST! En del får ju aldrig någon ponny, utan har storhäst från början. Storhäst är ju från 149.. Själv tycker jag det är bra med regeln. Både på storhäst och ponny tills man fyllt 18. Man behöver ju inte riad med väst under träning eller när man rider i skogen, utan det är ju en liten stund på tävlingsdagen, och det borde man väl kunna stå ut..? Enda alternativet då är väl att man inte tävlar alls tills man är 18.

2010-03-21 @ 13:27:11
Postat av: Johanna

Det finns många storhästryttare som definitivt inte kommit längre än många ponnyryttare :P Det där är väldigt individuellt och beror inte på om man rider storhäst eller ponny. Tycker det är bra med regeln, nu finns det kanske fler som väjer att fortsätta med väst när de har fått prova på och vant sig, istället för om de inte skulle ha vart tvungna att ha den.

2010-03-22 @ 18:50:18
URL: http://jacksonjohanna.blogspot.com
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Jag tycker också detta är en fråga värd att diskutera, jag rider aldrig med mest, då jag anser att jag rider sämre med det då jag inte känner mig bekväm. Skulle dock aldrig rida utan hjälm, är ändå dressyrryttare som tycker att det är synd att alla bör hatt i gögre klasser, vem säger att en häst inte kan bli rädd och kasta av sin ryttare bara för att de rider i högre klasser?

2010-03-24 @ 18:22:50
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag tycker att man egentligenborde få bestämma själv om man vill ha väst, jag skulle absolut ha den på mig, men jag menar, man får faktiskt skylla sig själv om man gör sig illa, eller ja, typ haha :P

2010-03-30 @ 19:22:57
URL: http://rrebeckagranstrm.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Jag tycker att beslutet från ridsportförbundet är ganska tydligt och väldigt fritt. Rider du hemma och endast för din egen skull är det ingen som tvingar dig att använda väst. I tävlingssammanhang och vissa träningssammanhang (vår klubb har samma bestämmelse på träningstider) så ska väst användas(tom 18år). Visst är det väldigt motsägelsefullt att det är OK att rida ut hjälm på stora tävlingar (eliten) eller att dressyrekipagen får rida med hatt från och med MSV A.



Oavsett om du rider storhäst eller ponny tror jag allt handlar om riktlinjer och "för säkerhetens skull". Hela året du är 18 ska man använda väst oavsett om du rider ponny eller storhäst - för att du kan inte besluta om detta själv (man har inte kommit till insikten och farorna förens man provat länge, länge länge.) Som ung ryttare är man alltid mer vågad.



Jag är helt säker på att dem som lärt sig rida med väst sedan flera år tillbaka kommer fortsätta använda dessa även när dem fyllt 18. Jag väljer åtminstone att ha väst trots att jag får välja själv. Sen om jag kommer göra det när jag tävlar nationella / internationellt det kan jag inte svara på. Det är snyggare utan, men samtidigt är västen en säkerhetsåtgärd. Skulle aldrig välja att hoppa fram utan hjälm även om jag red OS.



Det har hänt mycket i väst-världen. Tidigare fanns det endast dem stora klumpiga västarna, nu finns dem som är ledade, som du kan ställa ut i sidorna och "forma lite mer efter kroppen". Visst är det inte lika bekvämt som utan, men OJ så mycket säkrare. Tror det kommer hända mer, så länge efterfrågan finns brukar produkterna förändras.

2010-04-07 @ 13:44:45
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Fanny

Rider inte med väst trots att jag inte är någon fancy tävlingsryttare, håller med om att det är klumpigt. Tycker dock att alla knattar under 18 gott kan ha väst på tävlig, hellre än att det händer en olycka.

2010-06-05 @ 17:17:25
URL: http://fannysworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0