Ledare

Jag satt och funderade över vad som gör bra frammgångar och kom på att tränarna/lagledarna osv. spelar en stor roll för din prestation. Hur ska du en bra ledare vara?

Det är svårt att beskriva hur en bra ledare ska vara då det finns så många olika ledare inom ridsporten. För dig som ryttare kan du ju ha tränaren med dig eller vid lagtävlingar finns lagledaren, hur ledaren ska vara är ytters individuellt och en ledare som jag tycker är riktigt bra kanske inte fungerar alls för en annan, det är ju väldigt mycket spänning på tävlingarna och där kommer verkligen alla personligheter fram och man är betydligt känsligare för vad man tycker fungerar och inte.

Enligt mig är den viktigaste egenskapen hos en ledare att den inger att förtroende, jag som ryttare måste kunna lite fullt ut på att personen vet vad den håller på med utan att börja ifrågasätta. Självklart ska man kunna ta en diskussion men aldrig börja ifrågasätta, då har man tappat förtroendet.

En bra ledare ska vara lugn och inte stressa upp sig, på tävlingen är det tillräckligt med nerver runt omkring dig  och det sista man behöver är en tränare som är uppstressad, personen ska finnas där när du behöver den men inte vara efter dig hela tiden, jag är i alla fall sån att jag behöver lite tid för mig själv. Det gör mig ingenting att jag går med personen hela tiden bara den inte försöker pressa in information i mitt huvud hela tiden. Ledaren ska vara en person man ser upp till och som får fram det bästa ur dig på tävlingsplatsen.

Ett exempel var när vi tävlade i lag och så hade vi en ryttare med i laget som i vanliga fall tävlar på betydligt högre nivå, hon såg till att vi gick banan tillsamman och pratade igenom upplägget tillsamman och fick oss att känna gemenskapen. Hon var väldigt lugn och gav tips när man behövde hjälp, men lät oss sköta oss själva om vi ville. Eftersom att hon i vanliga fall inte var våran tränare och samtidigt inte så mycket äldre än oss tror jag det gjorde att vi kände samhörighet och inte kände någon press vilket gjorde att vi presterade vårat yttersta vilket gav resultat och vi vann.

Lagtävlingar är trots allt där den största pressen kommer, man känner att man måste prestera för att inte förstöra för laget och att du är sin tränare som kanske ibland vill lite för mycket kan göra det väldigt jobbigt för många då pressen blir för hög.

 

 

Hur tycker ni en bra ledare ska vara?

Kommentarer
Postat av: MLI - ANGLOARAB ÄGARE

sv; jaha vad bra!:) hur är storlekarna?

2011-03-05 @ 12:30:14
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0